Iisalmelainen Aku Tuovinen vei Siikaisten logokilpailun voiton

”Kun etsin netistä tietoa Siikaisista, osui silmiini kartta. Kuntarajat näyttivät minun silmiini heti lehdeltä, ja kun tutustuin kuntaan enemmän, sain vaikutelman, että teillä todella on luonto lähellä”, sanoo kilpailun voittaja, iisalmelainen freelance-graafikko Aku Tuovinen.Aku kertoo logojen suunnittelun alkaneen noin 15 vuotta sitten harrastuksesta, hän on aiemmin osallistunut moniin yritysten ja yhteisöjen logokilpailuihin ja kun menestystäkin alkoi tulla, harrastuksesta tuli työ. Muutamien viime vuosien ajan hän on tehnyt graafisia töitä eri toimeksiantajille freelancerina ja kilpailut ovat jääneet. Kun korona vei viime kevään työt, oli taas aikaa muuhunkin. Siikaisten kilpailu oli muutaman vuoden tauon jälkeen ensimmäinen, johon hän osallistui.

Aku etsi tietoa Siikaisten kunnasta ja siikaislaisista netistä. Itäsuomalaisen maalaiskylästä kotoisin olevan oli lopulta helppo samaistua pieneen länsisuomalaiseen maaseutupitäjään. Ei Suomi loppujen lopuksi niin erilainen ole. Vaikka, olisi sitä tietoa voinut enemmänkin löytyä. Päällimmäisenä hänelle jäi mieleen yhteisöllisyys ja luonto. Aku on totta kai iloinen, että hänen ehdotuksensa miellytti raatia. Hän sanoo kilpailutöiden olevan aina arvoituksellisempia kuin tavanomaisten suunnittelutöiden. Tavallisesti tilaajan kanssa käydään useita keskusteluja ja työ jatkuu vielä ensimmäisten ideoiden ja luonnosten pohjalta, kilpailussa vuorovaikutusta ei ole.

Siikaisten kunta julisti logokilpailun ensi vuonna vietettävän 150-vuotis juhlavuoden kunniaksi. Logoa on tarkoitus käyttää jatkossa viestinnässä ja markkinoinnissa. Kilpailuun osallistui 25 hyvin erilaista ehdotusta, ehdotusten tekijöitä oli eri puolilta Suomea. Kilpailun raadin muodosti juhlavuoden koordinaatioryhmä poislukien ryhmän sihteeri. Työt arvioitiin nimettöminä. Ensimmäiselle kierrokselle valikoitui 11 työtä, mikä kuvaa arvioinnin vaikeutta. Lopulta pöydällä oli kaksi ehdotusta, joista kuntakarttaan perustuvat lehti vei voiton. Koko tuomaristo oli voittajatyön takana, vaikka henkilökohtaisia voittajaehdokkaita olisi jäsenillä ollut muitakin.

Kartta työn pohjana sykähdytti, vastakin kun onnistuneet suunnistuksen SM-kisat olivat vielä tuoreessa muistissa. Myös vihreän lehden sävyt ja kunnan eri osiin yltävät elämän suonet viehättivät voittajatyössä. Logo teksteineen oli myös selkeä ja toimii eri taustoilla, värillä ja mustavalkoisena, siis helposti käyttöönotettavissa eri viestinnän ja markkinoinnin tarkoituksiin.